PAS SELAR MAHATHIR KERANA GELAR MANGSA MEMALI ‘MATI KATAK’

KOTA BHARU: Timbalan presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man hari ini mengecam Dr Mahathir Mohamad kerana “penghinaan yang melampau” terhadap mangsa Memali dengan menggelar kematian mereka sebagai “mati katak”.

Tuan Ibrahim berkata 14 penduduk kampung yang merupakan penyokong parti itu mati sebagai syahid dalam konfrontasi dengan polis di kampung terpencil Memali di Baling, Kedah pada tahun 1985.

Beliau menuduh Mahathir, yang merupakan Perdana Menteri pada masa tragedi itu, tetapi kini mengetuai pakatan pembangkang Pakatan Harapan (PH), sebagai terus memalukan mangsa serangan polis itu.

“Malah Sultan Kedah berkenan melawat kubur mangsa.

“Jika mangsa-mangsa Memali meninggal dunia dengan sia-sia, adakah tindakan sultan itu salah?

“Tun Mahathir dan pakatan pembangkang pastinya terdesak sehingga menimbulkan isu yang berlaku lama dahulu. Tun Mahathir telah melampaui etika umat Islam dan orang Melayu dengan tuduhannya,” katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat PAS di sini.

Malam tadi, Mahathir berkata 14 orang penduduk terbunuh dalam kejadian itu meninggal dunia dengan sia-sia, dan bukan sebagai syahid seperti yang didakwa oleh PAS.

Beliau menyalahkan insiden itu pada “Amanat Haji Hadi”, ucapan kontroversi yang dibuat pada 1981 oleh presiden PAS Abdul Hadi Awang di mana beliau mendakwa bahawa sesiapa yang membunuh pegawai kerajaan yang kafir akan menjadi syahid atas kematiannya.

Selain 14 penduduk kampung yang meninggal dunia itu, empat anggota polis juga terbunuh dalam pertempuran Memali itu.

Tuan Ibrahim berkata Mahathir tidak sepatutnya terus memainkan isu ini dan sebaliknya meminta maaf kepada keluarga mangsa.

“Saya sebelum ini telah meminta anaknya, Datuk Seri Mukhriz, untuk merayu kepada bapanya untuk berjumpa dengan keluarga mangsa dan meminta maaf kepada mereka.

“Bagaimanapun, Mukhriz menjawab bahawa beliau sendiri telah bertemu dengan keluarga mangsa,” katanya, dan mengulangi gesaan partinya kepada kerajaan untuk membentuk Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menyiasat tragedi Memali supaya tuduhan serupa itu tidak lagi timbul.

“Tetapi saya yakin orang seperti Dr Mahathir tidak akan meminta maaf,” katanya.

Beliau menyatakan kejutan bahawa seseorang seperti Mahathir masih dikehendaki oleh orang untuk sekali lagi menjadi perdana menteri, kononnya kerana beliau telah bertaubat.

“Saya tidak melihat sebarang kekesalan di wajahnya,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana