KENYATAAN MEDIA OLEH TUN ABDULLAH AHMAD BADAWI

1. Pada 9 Mei ini, rakyat Malaysia akan mengundi untuk menentukan masa depan negara tercinta kita.

2. Sejak kemerdekaan, kita rakyat Malaysia telah melaksanakan hak-hak demokratik kita dalam 13 Pilihan Raya Umum; dan jika kita mengambil kira pilihan raya umum 1955, ini akan menjadi kali ke-15 dalam 63 tahun kita menjalankan kewajipan kita sebagai warganegara. Dan selama ini, rakyat Malaysia telah menunjukkan pengalaman dan kebijaksanaan dalam melaksanakan hak dan tugas demokratik mereka.

3. Pilihan raya umum ke-14 akan menentukan keupayaan negara dan masyarakat kita dalam menghadapi cabaran-cabaran yang tidak dijangkakan sebelumnya. Pilihan raya ini akan menentukan kerajaan yang akan memimpin kita melalui cabaran-cabaran ini dan membawa kita ke masa depan.

4. Dan sama ada kita terus menjadi progresif, makmur dan aman akan diputuskan oleh kerajaan yang kita pilih pada 9 Mei.

5. Malaysia sedang menuju ke arah menjadi negara maju dan seperti negara lain, ia tidak dilindungi daripada kesan globalisasi.

6. Cabaran yang akan kita hadapi pada tahun-tahun akan datang hanya dapat diatasi oleh sebuah kerajaan yang kukuh, stabil dan berpengalaman. Kerajaan yang kukuh dan stabil hanya dapat dibentuk di belakang mandat yang kuat dan yang dipikul oleh pemimpin yang benar-benar bekerjasama untuk kepentingan rakyatnya. Mana-mana kerajaan yang terdiri daripada orang-orang dengan ideologi politik yang berlainan dan bertentangan yang hanya bersama-sama untuk tujuan tunggal untuk merampas kuasa politik tidak akan dan tidak boleh menjadi baik untuk negara. Tidak bijak untuk memilih pemimpin yang berkongsi tempat tidur yang sama tetapi mempunyai impian yang berbeza.

7. Kemajuan besar Malaysia sejak kemerdekaan adalah mungkin kerana kestabilan politiknya dan kerana ia dipimpin oleh pemimpin yang ikhlas dalam bekerja bersama-sama dan berkongsi aspirasi dan impian yang sama untuk negara mereka.

8. Dalam membina negara, pemimpin kita dari awal lagi telah merumuskan dasar yang konsisten dan progresif dengan pengurusan fiskal dan ekonomi yang kukuh.

9. Selama bertahun-tahun, kerajaan Barisan Nasional dan sebelum itu Perikatan juga secara konsisten mempunyai peralihan kuasa yang lancar dari satu perdana menteri ke perdana menteri yang lain yang memastikan kestabilan dan kejayaan negara berterusan.

10. Oleh itu, dalam pilihan raya umum akan datang, rakyat Malaysia perlu sekali lagi menggunakan kebijaksanaan dan pemikiran yang rasional dalam menggunakan kriteria penting yang sama apabila memilih parti yang akan mengetuai kerajaan.

11. Pilihan raya bukanlah satu permainan peluang; ia juga bukanlah alasan untuk berubah hanya demi untuk berubah kerana tidak ada sistem yang sempurna. Rakyat Malaysia harus jujur dengan diri mereka sendiri dan berhati-hati dalam menilai janji-janji pilihan raya yang dibuat oleh parti-parti yang bersaing dan secara rasional membezakan antara apa yang nyata dan boleh dicapai dan apa yang hanya janji sahaja, yang dibuat hanya untuk memancing undi, kerana janji boleh membawa kebaikan; tetapi ia juga boleh membawa masalah bagi negara kita.

12. Sebagai seorang yang pernah memimpin negara ini, saya berharap dan ingin untuk melihat kematangan politik yang lebih tinggi di kalangan calon-calon yang bertanding dalam pilihan raya ini. Ia juga menjadi harapan dan keinginan saya untuk melihat bahawa parti-parti politik dan calon-calon memeluk demokrasi dengan cara yang rasional; dan bukannya berdasarkan emosi, kemarahan dan permusuhan.

13. Sebagai seorang lelaki tua yang mencintai negaranya seperti mana-mana orang Malaysia lain, saya juga ingin mengingatkan kepada mereka yang bertanding dalam pilihan raya ini bahawa anda melakukannya kerana rasa tanggungjawab anda kepada negara anda dan untuk berkhidmat kepada rakyat, dan bukan hanya untuk merebut kuasa semata-mata untuk memegang kuasa.

14. Kepentingan rakyat harus menjadi keutamaan; dan bukannya agenda atau cita-cita politik mana-mana kumpulan atau individu tertentu.

15. Saya merayu kepada orang ramai untuk menjalankan hak-hak dan tugas demokratik mereka dengan aman dan bertanggungjawab tanpa rasa tidak puas hati dan bermusuhan. Marilah kita terus membina sebuah masyarakat yang menghargai integriti, etika dan kebenaran.

16. Sama ada kita maju atau mundur, hidup dalam kesengsaraan atau kemakmuran; hidup dalam maruah atau kehinaan, semuanya di tangan kita dan adalah tugas kita untuk membuat keputusan. Saya berdoa kepada yang Maha Kuasa supaya pilihan raya ini akan dijalankan dengan lancar dan aman dan hasilnya pada 9 Mei akan menjadi satu keputusan yang terbaik bagi negara yang kita cintai dan hargai.

Selamat Mengundi.

TUN ABDULLAH AHMAD BADAWI

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana