BAGAIMANA PROPAGANDA PAKATAN BEKERJA APABILA MEREKA MAHU “SEDUT” WANG?

Tulisan asal oleh:
Lim Sian See, Facebook Lim Sian See, 16 Mac 2018

Bagaimana propaganda Pakatan bekerja apabila mereka mahu mengumpul lebih banyak wang.

Pada 2014, Tenaga meningkatkan kadar elektriknya untuk pengguna yang menggunakan lebih daripada 300kWh sebulan dan mengatakan bahawa peningkatan ini tidak menjejaskan 70% daripada penggunanya.

Tenaga dan media menyebutnya kenaikan kadar.

Pada tahun 2010 dan 2013, Pulau Pinang secara drastik meningkatkan kadar airnya untuk pengguna yang menggunakan lebih daripada 35,000 liter setiap bulan. Mereka juga merancang untuk menaikkan harga ini sekali lagi dengan mendadak pada tahun ini tetapi berkata peningkatan ini tidak menjejaskan 70% penggunanya.

Bagaimanapun, Kerajaan Pulau Pinang menamakan peningkatan ini sebagai “surcaj pemuliharaan air” (WCS) – bukan peningkatan kadar.

Kerajaan Pulau Pinang kemudian berkata bahawa “pengguna domestik mempunyai pilihan untuk mengelakkan WCS dengan hanya menggunakan kurang daripada 35,000 liter air sebulan.”

Tenaga sepatutnya memanggilnya sebagai “surcaj pemuliharaan kuasa” juga.

Tenaga juga sepatutnya berkata bahawa “pengguna domestik mempunyai pilihan untuk mengelakkan surcaj Kuasa dengan hanya menggunakan kurang daripada 300kWh elektrik sebulan.”

BN mesti belajar kemahiran tai-chi dari DAP.

Kemudian orang tidak akan marah.

PS. Selain daripada “surcaj” pada 2010 dan 2013 ini, kerajaan Pulau Pinang juga menaikkan kadar air di seluruh negeri pada tahun 2015 dan juga telah memohon untuk menaikkan “surcaj” sebanyak lebih daripada dua kali ganda tahun ini.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana