DIPLOMAT ISRAEL: KERAJAAN TAK SILAP, ORANG PAS SAJA YANG JAHIL UNDANG2 ANTARABANGSA

PAS hanya pernah berkerajaan di Kelantan, Kedah dan Terengganu, tak pernah lebih dari itu.  Justeru amat mudah difahami kenapa dalam soal kedatangan diplomat Israel ke Malaysia atas tiket Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) baru-baru ini, kenyataan orang-orang PAS sangat terserlah kejahilannya.

Sebab dia tidak tahu, tapi sesetengah orang dalam parti itu seperti Idris Ahmad, cuba nak tunjuk pandai.  Apa pengetahuan Idris dalam soal hubungan antarabangsa, peranan sebagai anggota PBB dan sebagainya pun kita tidak tahu tapi sebab nak tunjuk sebagai jaguh Islam, kenyataan straight forward Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman pun dianggapnya sebagai kelakar.

Tak sedar dia yang sebenarnya jahil.

Menjadi kerajaan di 3 negeri tersebut tidak memerlukan PAS untuk memahami persoalan diplomatik yang tinggi, setakat yang biasa-biasa ni bolehlah.  Datuk Seri Abdul Hadi Awang ketika menjadi Menteri Besar Terengganu pun pernah dihalang dari memasuki China, menunjukkan hal diplomatik yang biasa pun PAS gagal sehingga Hadi mendapat malu.

Usah kata yang lebih tinggi dari itulah kan, memang kita tak expect PAS akan tahu.

Apa pun sekadar nak maklumkan kepada rakyat, kenyataan orang PAS seperti Idris Ahmad ini tidak lebih dari tindakan bekas orang PAS seperti Mahfuz dan Sallehudin Ayub satu ketika dulu sanggup dipenjarakan (dari membayar denda) kerana membantah kedatangan pasukan kriket Israel ke negara ini yang pada waktu berkenaan diperintah top dog Mahathir.

Ia bukan sangat soal Palestin atau Islam tapi politik.  Masa itu sebab sokong PAS, kena tunjuklah anti Israel walaupun yang datang tu hanya budak-budak sekolah Yahudi nak bersukan.  Hari ini kalau ditanya 2 ekor itupun, percayalah jawapan mereka akan jauh berbeza kerana pegangan politik sudah tidak lagi sama.

Politik saja.

Dari buang masa bercakap perkara yang dia tidak faham, adalah lebih elok Idris Ahmad membuktikan bahawa dia menang sebagai Ahli Parlimen Bukit Gantang dalam PRU13 yang lepas adalah kerana kekuatan diri dan PAS, bukan kerana dibantu pengundi tradisi DAP di Kuala Sepetang.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana