Sendiri fitnah, rakyat pula kena tanggung tiada beza Rafizi-Mkini

Sudah namanya pembangkang, kesalahan yang dilakukan sendiri diminta pula rakyat yang menanggung.

Baik pemimpin pembangkang ataupun portal yang cenderung kearahnya, dengan tebal muka dan selamba meminta bantuan rakyat untuk mengumpul ratusan ribu bagi menutup kesalahan memfitnah yang mereka lakukan.

Itupun dalam pada keadaan mereka meuar-uarkan kepada rakyat tentang ‘kezaliman’ kerajaan yang menekan kos hidup rakyat, pembangkang pula merompak duit rakyat yang sepatutnya bukan rakyat yang patut tanggung.

Nah, menggunakan istilah pengorbanan, jadi rakyat juga kononnya perlu berkorban secara rela hati dengan menghulurkan sedikit wang demi masa depan negara.

Hal ini dahulunya dikaitkan dengan Ahli Parlimen PKR Pandan yang juga merupakan Naib Presiden PKR iaitu Rafizi Ramli, cuba merompak duit rakyat sebanyak RM300 ribu bagi mengelakkan dirinya daripada diisytihar muflis berikutan kemungkinan tidak mampu membayar ganti rugi dan kos berkaitan dengan saman fitnah National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC).

Kali ini portal Malaysiakini pula membuat gerakan yang sama dengan memohon sumbangan rakyat mengumpul RM350,000 selepas Mahkamah Rayuan membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi dalam satu kes fitnah.

Jumlah yang dianugerahkan oleh Mahkamah Rayuan kepada syarikat Raub Australian Gold Mine (RAGM) terdiri daripada gantirugi RM200,000 dan kos perundangan RM150,000.

“Dan sekiranya penangguhan itu tidak diberikan, kami perlu membayar RM350,000 pada minggu-minggu akan datang. Jika tidak, RAGM boleh mengambil tindakan penggulungan terhadap Malaysiakini,” kata pengarang Malaysiakini, Steven Gan.

Pada 23 Mei 2016, Hakim Mahkamah Tinggi, Hakim Datuk Rosnani Saub menolak tuntutan RAGM terhadap Malaysiakini dan tiga kakitangan editorialnya.

Penduduk di Bukit Koman di Raub, Pahang mendakwa penggunaan bahan kimia berkaitan sianida untuk mengeluarkan emas di lombong RAGM telah memberi kesan kepada kesihatan mereka.

RAGM mengemukakan saman fitnah selepas Malaysiakini melaporkan mengenai aduan mereka, yang melibatkan tiga laporan berita dan dua video.

Salah satu daripada laporan berita itu adalah mengenai penduduk kampung menyuarakan kebimbangan terhadap kegiatan perlombongan dekat kampung mereka manakala dua lagi adalah sidang akhbar yang diadakan oleh penduduk kampung. Klip video itu adalah dari sidang akhbar tersebut.

Mahkamah Tinggi telah memutuskan bahawa portal berita itu berjaya dalam pembelaannya berasaskan ‘qualified privilege’ – Reynolds privilege – yang memboleh kewartawanan dan reportage yang bertanggungjawab.

Ini telah dibatalkan oleh Mahkamah Rayuan semalam berikutan rayuan dari syarikat perlombongan emas itu.

Dalam hal ini, kesannya adalah berlipat kali ganda apabila bukan sahaja wang rakyat dirompak secara rela hati, tetapi pemikiran rakyat juga akan terpesong dengan dakyah yang pembangkang racunkan kepada mereka.

Ia sekaligus memberi beban kepada kerajaan untuk memperbetulkan persepsi rakyat terhadap pentadbir hari ini.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana