Lantik Mahathir drama besar pembangkang – MB Perak

Keputusan pembangkang mengangkat individu yang pernah menjadi musuh utama mereka sebagai calon perdana menteri dianggap sebagai drama besar dalam Pakatan Harapan.

Pengerusi BN Perak, Datuk Seri Zambry Abd Kadir berkata ia juga umpama melancarkan gerakan ‘Reformasi 2.0’ untuk menjatuhkan kerajaan BN menjelang pilihan raya umum.

“Bagi saya ini adalah satu lagi drama besar yang cuba dibangkitkan dan saya agak hairan dan tertanya-tanya.

“Kalau dulu dalam reformasi pertama, seluruh pakatan pembangkang boleh duduk semeja dengan satu matlamat untuk menjatuhkan insan yang dahulunya dikenali Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad.

“Hari ini kita lihat satu gerakan seperti melancarkan satu Reformasi 2.0 untuk menaikkan semula Tun M,” katanyaselepas mempengerusikan Mesyuarat EXCO di Bangunan Perak Darul Ridzuan di Ipoh hari ini.

Zambry yang juga Menteri Besar Perak mengulas mengenai pengumuman pakatan pembangkang yang mencalonkan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri manakala Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Timbalan Perdana Menteri, sekiranya mereka menjadi kerajaan Persekutuan.

Zambry berkata, dalam gerakan reformasi dilancarkan terdahulu ketika Dr Mahathir Perdana Menteri, parti pembangkang melontarkan segala kebencian dan menggunakan bahasa yang terlalu pedih dan hina terhadap pemimpin itu.

Sementara itu, ditanya mengenai pembahagian kerusi Parlimen dalam pakatan itu, Zambry berkata ianya memberi keuntungan kepada DAP kerana sebahagian besar daripada 35 kerusi di Semenanjung adalah kawasan disandang DAP.

“Daripada agihan yang diberikan, yang paling untung DAP.

“Tiga puluh lima kerusi itu belum campur dengan Sabah dan Sarawak, dan dari segi kebarangkalian untuk memenangi kerusi itu kebanyakan adalah kerusi yang DAP sedang atau memang menang,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana