DAP lebih baik menjaga Institusi Islam di Pulau Pinang, usah nafikan ujar Wan Ji

Sebelum ini, pihak institusi agama Islam di Pulau Pinang seperti exco agama dan mufti memberi respons terhadap pandangan yang melarang perempuan Islam gunting rambut di kedai bukan Muslim.

Begitu juga pandangan belajar di sekolah Cina dan sambutan hari jadi. Saya sendiri juga dihubungi oleh wartawan dan memberi respons terhadap isu tersebut.

Justeru, anggapan MCA kononnya kami ambil sikap acuh tidak acuh adalah bahaya, kerana seakan-akan mahu mengeruhkan hubungan baik Muslim dan bukan Muslim di negara ini.

Pendekatan berbincang dan berunding antara Muslim dan bukan Muslim di Pulau Pinang, kami yakini sebagai pendekatan yang berhikmah dan disetujui ramai pihak di negeri ini.

Kami dapati, pemimpin Pakatan Harapan (PH) di setiap peringkat dalam negeri juga selesa dengan pendekatan ini. Ini kerana, pendekatan ini berjaya membawa kesimpulan yang aman damai, terelak permusuhan dan tidak melahirkan prejudis sesama rakyat di Pulau Pinang.

Namun sedihnya, MCA seakan-akan tidak bersetuju dan menyerang pendekatan ini.

Atas semangat itu, pihak Exco Agama Abdul Malek Abul Kasim mengulangi pendirian bahawa tidak akan menghalang sesiapa sahaja mahu menyampaikan syarahan agama di seluruh masjid dan surau di Pulau Pinang selama ia tidak membawa ajaran sesat, bahkan selama tidak membawa kepada permusuhan dan kerosakan dalam masyarakat.

Sebarang pandangan yang masih dalam ruangan perbincangan ulama Islam, pihak kami tidak akan menafikan kewujudan pandangan tersebut. Namun, pihak kami akan memilih dan mencadangkan pandangan yang lebih rahmat kepada masyarakat Pulau Pinang.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana