INILAH REALITY!!!!! MAHATHIR `KAKI GADUH’, DASAR DIPLOMASI NAJIB LEBIH MATANG

1. Pakatan Harapan yang dikepalai DAP pasti terkedu apabila cuba menilai atau membandingkan dasar diplomatik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang bersifat lebih matang berbanding Tun Dr. Mahathir Mohamad.

2. Mahathir dilihat suka bergaduh dan bertelagah. Antaranya dengan Perdana Menteri Britain, Margaret Thatcher, Paul Keating (Australia) dan Presiden Bush Jr. Mahathir bukan sahaja memilih kawan tetapi juga memilih musuh yang sesuai untuk bersengketa dengannya.

3. Beliau menyerang George Soros, spekulator yang dituduh dalang perosak ekonomi Asia pada 2001. Mahathir memanggil Soros “moron” yang mahu meruntuhkan ekonomi negara dengan menjual matawang negara berkenaan. Jutawan kewangan itu pula menyifatkan Mahathir sebagai “perosak negara”.

4. Suatu ketika Mahathir bergembira atas kenaikan Bush semata-mata dendam kerajaan terhadap Gore, naib presiden Amerika Syarikat yang melemparkan percikan sokongan pada Gerakan Reformasi dalam ucapannya di Kuala Lumpur pada 1998.

5. Mahathir secara senyap mengatur pertemuannya dengan Bush di Rumah Putih pada 2002. Tular foto pertemuan mereka ke serata dunia. Namun, kehebatan Mahathir terbongkar apabila beliau dituduh menggunakan AS$1.2 juta (RM4.56 juta) kepada pelobi Jack Abramoff untuk membeli janji temu dengan Bush.

6. Berbeza dengan Mahathir, dasar diplomasi Najib yang matang terserlah dalam menyesuaikan diri dalam konflik geopolitik Rusia-Ukraine. Selepas pesawat MH17 ditembak jatuh, Najib memperoleh kepercayaan pemberontak untuk membawa keluar mayat mangsa pesawat dan diserahkan kotak hitam kepada pasukan Malaysia.

7. Perjanjian rahsia Najib dengan pemberontak ekoran tragedi MH17, telah mendapat pengiktirafan dan pujian antarabangsa. Media antarabangsa menggelar usaha Najib sebagai usaha yang berani.

8. The Wall Street Journal melaporkan keputusan Najib untuk menghantar satu pasukan pegawai ke zon perang untuk bertemu dengan pemberontak bersenjata dari sebuah kerajaan yang tidak diiktiraf, adalah satu langkah yang tidak ramai pemimpin Eropah akan cuba lakukan.

9. The New York Times pula melaporkan usaha Najib ‘memberi tekanan kepada negara-negara yang jauh lebih berkuasa yang gagal mencapainya.’ Begitu berbeza dasar diplomasi Najib berbanding Mahathir yang gemarkan populariti cara `cari gaduh’.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana