Tambang ECRL Dijamin Tidak Membebankan....Alhamdulilah Syabas PM

KOTA BHARU: Kerajaan persekutuan memberi jaminan tambang bagi perkhidmatan pengangkutan Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) tidak akan membebankan pengguna.

Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Kelantan (MTPNK), Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata beliau yakin kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan memperuntukkan sejumlah subsidi bagi menangggung sebahagian daripada tambang yang dikenakan terhadap pengangkutan awam tersebut, sama seperti perkhidmatan Transit Aliran Massa (MRT).
"Tiada negara di dunia ini yang membuat keuntungan melalui perkhidmatan awam. Umpamanya MRT, saya difahamkan tidak kurang 50 peratus kerajaan menanggung subsidi untuk tambang bagi perkhidmatan itu.
Inilah mangkuk ayung Geng PEmbangkang ini yang meroyan....BIGAI

"Kalau ikut kos (pembinaan) memang tinggilah dan dalam masa sama subsidi yang diberikan bergantung kepada kewangan kerajaan. Bagaimanapun, gaji rakyat akan sentiasa meningkat dan mereka kena realisitik. Apapun kita akan pastikan tambang yang dikenakan adalah berpatutan," katanya.

Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu berkata demikan pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat bersama ketua-ketua jabatan kerajaan Persekutuan di Wisma Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan di sini pada Ahad.
Sebelum ini, pembangkang mendakwa kerajaan akan mengenakan tambang yang tinggi terhadap perkhidmatan ECRL memandangkan kos pembinaannya adalah sangat tinggi.
Mengulas pembinaan ECRL di Kelantan, Mustapa berkata kerajaan persekutuan memperuntukkan kira-kira RM5 bilion untuk pengambilan 445 hektar tanah bagi pembinaan 70 kilometer (km) landasan serta lima stesen keretapi berkenaan.

"Pembinaan ECRL di Kelantan akan melalui dua fasa iaitu fasa pertama membabitkan pembinaan landasan kereta api sepanjang 46 km dari sempadan Terengganu-Kelantan dan pembinaan tiga stesen iaitu Tok Bali, Jelawat dan Tunjong.

"Fasa kedua pula membabitkan pembinaan landasan sepanjang 24 km dengan dua stesen iaitu di Wakaf Bharu dan Pengkalan Kubor,” katanya.

Mustapa berkata ECRL dijadual memulakan pembinaan stesennya di Tunjong pada hujung bulan ini membabitkan kawasan seluas lima hektar.

Projek mega ECRL yang melibatkan pembinaan landasan sepanjang 688 km dalam tempoh enam tahun dengan kos RM55 bilion, akan memendekkan masa perjalanan pergi-balik ke pantai timur Semenanjung, selain bakal menjadi pemangkin pertumbuhan serta kesan limpahan ekonomi dan impak sosial positif bagi negeri-negeri pantai timur. - Bernama

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana